lørdag 29. september 2007

Rite de passage: Pimp my ferdigblanding

Jeg er hjemmeværende uten barn. En status jeg kun kommer til å ha ca 21 dager i hele mitt liv. Per dags dato er jeg i 50 % feriemodus og 50 % snart-mamma-modus. Det betyr at jeg sover til over klokka 10 og unner meg lang tid med kaffe og avis, samtidig som jeg reorganiserer leiligheten, handler inn babyutstyr og sørger for varm bakst til besøkende.

Overgangspassasjen kan billedliggjøres gjennom min endrede omgang med ferdigblandinger:

De få gangene jeg har bidratt med bakst tidligere har det alltid vært fra en ferdigblanding. Dette bedriver jeg fortsatt i min rolle som ”hjemmeværende uten barn”, men i mye mer utstrakt grad. I tillegg er det nytt at jeg frydefullt pimper ferdigblandingen med frosne bær (som har tatt fast bolig i fryseren) og frisk frukt.

For et par dager siden ringte søsteren til samboeren min meg og lurte på oppskriften til kaka jeg bakte til svigerfars bursdag. For første gang ble jeg beskjemmet over å avsløre at det var en ferdigblanding. Jeg skjemmer meg over den beskjemmelsen, - og, videre, forundrer meg over denne metabeskjemmelsen. Pimper jeg mer enn ferdigblandingen?

Dette er en forunderlig passasje å være i. På den andre siden er jeg blitt mamma og hvordan ferdigblandingene vil få det der, - det gjenstår bare å se.

1 kommentar:

Susi sa...

Velkommen i de voksnes rekker ;) Ferdigblandinger er Guds gave til slitne de og stressede. Jeg hadde deilig grønnsakssuppe til middag, basert på en godt pimpet pose frossen lapskausblanding.